Wielu trenerów uważa, że szybkość ma się wrodzoną i nie jest możliwe, aby zawodnik wolny stał się szybki. Tacy trenerzy nie zdają sobie sprawy, że swoje przekonania opierają na własnych doświadczeniach, gdzie za ich czasów, treningi były głównie oparte na wytrzymałości. Słyszałem o przypadkach, gdzie nawet sprinterzy w okresach przygotowawczych potrafili biegać wielokilometrowe odcinki w okresie przygotowawczym. W takim przypadku nic dziwnego, że szybkość nie wzrastała, bo była na okrągło zabijana. Wrogiem numer jeden szybkości jest wytrzymałość. Zapominają o tym nawet doświadczeni trenerzy. Mimo to, coraz więcej trenerów i ich wychowanków pracuje coraz efektywniej. Opierają swoje treningi na sile, co jest oczywistością w przypadku treningu szybkości. Nie dostrzegają jednak drobnego szczegółu. Niuansu, który może całkowicie zrewolucjonizować ich treningi szybkości.

Cała moc skrywa się w umyśle zawodnika. Karmienia go marzeniami, stałym motywowaniem i przypominania na każdym kroku, by trenował na absolutne maksimum swoich możliwości. Gdy sam ponad dziesięć lat temu trenowałem pod okiem śp. dr. Jerzego Wielkoszyńskiego, zapytałem go jak trenować szybkość? Opowiedział: Jak chcesz być szybki, trenuj szybko. Potrwało to pare dobrych lat, zanim zrozumiałem co tak na prawdę się kryło za tymi słowami. Na każdym treningu Doktor powtarzał mi i wielu zawodnikom „Szybciej”, „Energiczniej” czy „Żywiej”. Łapałem się na tym, że za każdym razem jak to mówił, potrafiłem przyśpieszyć wykonywanie danego ćwiczenia. Zawsze tak było, bez wyjątku. Tak samo wyglądała sytuacja, gdy zwracałem uwagę innym zawodnikom – przyśpieszali.

 

img_6980

Współpracując ze swoimi podopiecznymi na co dzień, odczuwam swego rodzaju deja vu. Wszyscy zawodnicy z natury, wykonują dane ćwiczenia nie na sto procent, mimo, że przed ich wykonaniem takie dostali zadanie. Gdybym pięć razy powiedział „Szybciej”, za każdym razem dostrzegalna by  była poprawa szybkości. Dlaczego tak się dzieje? Zawodnicy często popadają w monotonię treningową, dlatego po prostu wykonują dane ćwiczenie i nic ponadto. Zwykłe, nudne i wypłowiałe treningi. Sztuką jest sprawienie, aby atleci za każdym razem podchodząc do dynamicznego ćwiczenia podchodzi na sto procent. Jak to zrobić?

Jasny i klarowny cel

Tylko z pozycji serca, można dawać z siebie wszystko. Dlatego zawodnik musi pamiętać po co jest na treningu. Lubię motywować moich zawodników na wiele sposobów jednak te są ulubione: „Ten trening będzie sprawdzianem dla Twojej koncentracji. Udowodnij, jak bardzo pragniesz sukcesu.” lub „Trenuj z wolą stania się szybszym.”. Aby trening stał się efektywny, niezbędny jest dobry powód by się katować, koncentrować i aktywować pokłady energii, zarezerwowane na ucieczkę przed lwem. Znajdź swój powód, byś dawał za każdym razem sto dziesięć procent na każdym treningu.

Koncentracja i aktywacja siły woli

Bardzo ważnym punktem jest uświadomienie zawodnikowi, żeby koncentrował się przed każdym powtórzeniem. Wykonując ćwiczenia siłowe czy wytrzymałościowe może ćwiczyć jakby był w fabryce: powtórzenie za powtórzeniem. Gdy trenujemy szybkość na poważnie, zawodnik powinien do każdego ćwiczenia się dobrze skoncentrować oraz rozpalić w swoim sercu silne pragnienie stania się szybszym. Tylko wtedy może rozwijać swoją szybkość naprawdę efektywnie.

Przypominanie

Sportowiec, przed przystąpieniem do treningu szybkości powinien mieć wyraźną wskazówkę, że musi wykonywać ćwiczenia maksymalnie szybko, aby mógł stać się szybszym. I niestety, ale nie wystarczy to powiedzieć raz. Najlepiej po każdym powtórzeniu motywować i dopingować atletę, by starał się stać szybszym, niż był przed chwilą.

Dobry powód, aby dawać z siebie sto dziesięć procent, koncentracja, aktywacja siły woli, oraz nadzór nad szybkością wykonywanych ćwiczeń to podstawy, dzięki którym zawodnik może stawać się szybszy z każdym dniem. Najtrudniejszym elementem z wymienionych jest aktywacja potężnej siły woli. Sprawienia, by zawodnik reagował z taką szybkością, jakby jego życie od tego zależało. Był tak szybki, jakby gonił go lew. Starał się tak bardzo, jakby dopingował go wielotysięczny stadion skandujący jego imię. W zaciszu domowym czy bez trenera to arcytrudna sztuka, wymagająca żelaznej etyki pracy i szeroko rozumianego profesjonalizmu na najwyższym poziomie. Jeden zawodnik musi się wyciszyć, inny krzyknąć sobie coś pod nosem. Pewne jest jednak, że każdy z nas ma w sobie moc, by wprawić się w to uczucie, obsesji doskonałości…

Fragment książki "Profesjonalne przygotowanie motoryczne i mentalne piłkarzy"

Fragment książki „Profesjonalne przygotowanie motoryczne i mentalne piłkarzy”

Cel treningu?
Poprawa szybkości i dynamiki.

Dla kogo?
Nie zaleca się treningu szybkości u słabych fizycznie zawodników. Ważny jest solidny fundament ze sprawności ogólnej oraz siły. Masa własna sportowca nie może mu przeszkadzać. Widać to po wykonywanych ćwiczeniach. Jeżeli zawodnik wykonuje ćwiczenia bardzo dynamicznie, nie chwieje się i nie traci równowagi to informacja, że warto stosować trening szybkości.

Przykładowe ćwiczenia
Wiele ćwiczeń.

Jak trenować?
Przed przystąpieniem do ćwiczenia właściwego, należy się bardzo dobrze rozgrzać. Następnie zatrzymaj się i skoncentruj się. Weź kilka głębokich wdechów. Rozluźnij swoje ciało, strzepnij ręce i nogi. Staraj się angażować jak najmniej siły, a jak najwięcej szybkości. Postaraj się wykonać każdy ruch jak najszybciej. Przerwy między ćwiczeniami rób do pełnego wypoczynku. Za każdym powtórzeniem, staraj się wykonać ćwiczenie coraz szybciej. Szybciej! Jeszcze szybciej!!!

Czy stosować dodatkowe/zewnętrze obciążenie?
Warunkiem skorzystania z obciążenia zewnętrznego jest stabilność całej struktury ruchu zawodnika, oraz zachowana pełna dynamika wykonywanego ćwiczenia szybkościowego. Ciężar musi być możliwie jak największy, przy zachowaniu poprawnej techniki oraz maksymalnej szybkości wykonywanego ćwiczenia. Aby dodatkowe obciążenie zostało dobrane idealnie, niezbędna jest obserwacja i ocena dynamiki zawodnika podczas ćwiczenia oraz zadanie pytania zawodnikowi: „Czy czujesz pełną dynamikę z dodatkowym obciążeniem?”. Na podstawie tych informacji dobiera się obciążenie lub się z niego rezygnuje.

Zobacz plany treningowe FTC —> www.ftc.com.pl/PlanyTreningowe

Plan treningowy FTC Gold

Plan treningowy FTC Gold

Plan treningowy ftc

Plan treningowy FTC Silver

 

 

 

 

 

 

 

 

O autorze

Dawid Piątkowski

Twórca Football Training Center. Ekspert przygotowania motorycznego oraz trener mentalny sportowców. Autor książek Obsesja doskonałości oraz Niemożliwe. Jako trener współpracuje z Olimpijczykami, reprezentantami Polski, zawodnikami Ekstraklasy w piłce nożnej, Plus Ligi w piłce siatkowej, piłce ręcznej, hokeja na lodzie oraz tenisistami klasy światowej biorących udział w turniejach wielkiego szlema jak Roland Garros czy Wimbledon oraz rozgrywkach ATP World Tour. Wychowanek śp. dr. Jerzego Wielkoszyńskiego. Pod okiem Doktora, rozwijał się u boku trenerów kadry narodowej w piłce nożnej oraz wybitnych Polskich piłkarzy jak Andrzej Niedzielan czy Kuba Błaszczykowski.