Nadchodzi rewolucja w sportach szybkościowo-wytrzymałościowych za sprawą treningu mentalnego oraz treningu motorycznego opartego na sile. To co wydawało się niemożliwe, stanie się osiągalne. Nieustanne pobijanie rekordów życiowych, kraju i świata, jeszcze nigdy nie było tak proste.

Dawniej trenerzy opierali trening przygotowania motorycznego w piłce nożnej tylko na wytrzymałości. Nie rozumieli jaką moc skrywa w sobie fundament z połączenia sprawności ogólnej oraz treningu siły. Nie zdawali sobie sprawy, że można biec, płynąć i jechać szybciej, wkładając mniej energii. Skutkiem poprawy siły u zawodnika jest większa łatwość w przemieszczaniu masy ciała. Słabi fizycznie zawodnicy, muszą wkładać więcej siły w przemieszczenie ciała z punktu A do punktu B. Silny zawodnik, którego ciało zostało kompleksowo przygotowane u podstaw oraz oparte na sile wytrzymałościowej, w efekcie zawodnik będzie wkładał mniej energii przemieszczając swoje ciało – stanie się wytrzymalszy.

_dsc4521

Kolejną ciekawostką jest fakt, że dzięki silniejszym mięśniom, zawodnik stanie się przy okazji troszkę szybszy. To zaś pozwala na pokonywanie dystansu w wolniejszym tempie. Im zawodnik jest szybszy, tym wolniej będzie mógł biec, dzięki czemu stanie się również bardziej wytrzymały. To jak ogromną wartość ma kompleksowe przygotowanie sportowców oparte na sile nie jest już nowością dla wielu trenerów. Za to zdolności mentalne i owszem.

To jakie efekty daje świadomy „luz” jest niesamowite. Odpowiednio nastawiając niemal każdego zawodnika wiem, że z miejsca jest w stanie pobić swoje rekordy życiowe. Im dłuższy dystans, tym większe prawdopodobieństwo pobicia rekordu. Nie za sprawą treningu fizycznego, tylko uwolnienia blokad z własnego umysłu. Takie bariery mentalne, często nakładają trenerzy, rodzice jak i sami zawodnicy na siebie. Gdy umysł zawodnika koncentruje się na utrzymaniu odpowiedniego tętna, zamiast na zwycięstwie, nic dziwnego że nie pobija rekordu. Żeby stać się najlepszym na świecie trzeba tego bardzo pragnąć, tak samo jak celem jest pobicie rekordu życiowego, treningowe itp. Umysł jest zdolny do nieprawdopodobnych rzeczy, ale dopiero wtedy, gdy go odpowiednio nastawimy do tego.

Fragment książki "Profesjonalne przygotowanie motoryczne i mentalne piłkarzy"

Fragment książki „Profesjonalne przygotowanie motoryczne i mentalne piłkarzy”

Cel treningu?
Poprawa wytrzymałości.

Dla kogo?
Wiek nie ma znaczenia. Ważny jest solidny fundament ze sprawności ogólnej oraz siły. Masa własna sportowca nie może mu przeszkadzać. Widać to po wykonywanych ćwiczeniach. Jeżeli zawodnik wykonuje ćwiczenia na zmęczeniu, nie chwieje się i nie traci równowagi to informacja, że warto stosować trening wytrzymałościowy.

Przykładowe ćwiczenia
Wiele ćwiczeń.

Jak trenować?
Przed przystąpieniem do ćwiczenia właściwego, należy się bardzo dobrze rozgrzać. Następnie zatrzymaj się i skoncentruj się. Weź kilka głębokich wdechów. Rozluźnij swoje ciało, strzepnij ręce i nogi. Staraj się angażować jak najmniej siły, a jak najwięcej luzu. Zacznij z niskiego tętna i stopniowo zwiększaj intensywność. Staraj się pokonywać strefy komfortu i nie zniechęcaj się bólem. Nie rób przerw między ćwiczeniami. Za każdym powtórzeniem, staraj się wykonać ćwiczenie coraz luźniej. Luźniej! Jeszcze luźniej!!!

Czy stosować dodatkowe/zewnętrze obciążenie?
Warunkiem skorzystania z obciążenia zewnętrznego jest stabilność całej struktury ruchu zawodnika, oraz zachowana „energiczność” wykonywanego ćwiczenia wytrzymałościowego. Ciężar może być możliwie jak największy, przy zachowaniu poprawnej techniki oraz dodatkowe obciążenie nie może „zamulać” ruchów piłkarza. Aby dodatkowe obciążenie zostało dobrane idealnie, niezbędna jest obserwacja i ocena „energiczności” wykonywanych ćwiczeń przez zawodnika oraz zadanie pytania zawodnikowi: „Jak się czujesz z dodatkowym obciążeniem?”. Na podstawie tych informacji dobiera się obciążenie lub się z niego rezygnuje.

Zobacz plany treningowe FTC —> www.ftc.com.pl/PlanyTreningowe

Plan treningowy FTC Gold

Plan treningowy FTC Gold

Plan treningowy ftc

Plan treningowy FTC Silver

 

 

 

 

 

 

 

 

O autorze

Dawid Piątkowski

Twórca Football Training Center. Ekspert przygotowania motorycznego oraz trener mentalny sportowców. Autor książek Obsesja doskonałości oraz Niemożliwe. Jako trener współpracuje z Olimpijczykami, reprezentantami Polski, zawodnikami Ekstraklasy w piłce nożnej, Plus Ligi w piłce siatkowej, piłce ręcznej, hokeja na lodzie oraz tenisistami klasy światowej biorących udział w turniejach wielkiego szlema jak Roland Garros czy Wimbledon oraz rozgrywkach ATP World Tour. Wychowanek śp. dr. Jerzego Wielkoszyńskiego. Pod okiem Doktora, rozwijał się u boku trenerów kadry narodowej w piłce nożnej oraz wybitnych Polskich piłkarzy jak Andrzej Niedzielan czy Kuba Błaszczykowski.