W dzisiejszych czasach żywność jest na tyle przetworzona, bogata w różnego rodzaje chemikalia i konserwanty, że produkty, które zostały poddane obróbce technologicznej nie są w stanie zapewnić naszym organizmom w pełni potrzebnych mikro i makroelementów. Na najwyższym poziomie sportowym, zawodnik nie może sobie pozwolić na przypadkowe produkty żywieniowe. Suma kalorii, którą piłkarz musi przyjąć stoi na zupełnie innym poziomie w porównaniu do zwykłego człowieka. Dlatego dbanie o odpowiednią jakość jedzenia jest fundamentem w profesjonalnym funkcjonowaniu. Ze względu na niską jakość jedzenia, występującą w dzisiejszych czasach musimy wspomagać nasz organizm suplementami i witaminami, po to by był w stanie pracować na najwyższych obrotach, odpowiednio się regenerować i być po prostu zdrowym.


SEN

Najlepszym i najważniejszym suplementem u każdego sportowca jest sen. Wysoka jakość snu wpływa niesamowicie regenerująco na ludzki organizm. Naukowo jest udowodnione, że wszystkie procesy regeneracyjne nabierają tempa w momencie odpowiedniej ilości i jakości wypoczynku. Zadbaj o to by zaliczyć 7-8h snu. To wtedy cały układ mięśniowy poddaje się wszelakiej regeneracji, puszczają napięcia mięśniowe, poprawia się krążenie, odpoczywa centralny układ nerwowy. By jednak wspomóc nasz organizm w tym by odpowiednio wypoczął na pewno warto zażywać suplementy takie jak: Magnez, Cynk, Potas, Witamina B6. Zwróć na to szczególną uwagę, gdyż dobry sen to najlepsza profilaktyka przed kontuzjami i urazami mięśniowymi.

WODA

Odpowiednie nawadnianie organizmu podczas intensywnego wysiłku jest koniecznością. Podczas ciężkiej pracy organizm pozbywa się wody, minerałów i witamin, dlatego należy te niedobry w umiejętny sposób uzupełniać. Okazuje się jednak, że sama w sobie woda nie jest optymalnym źródłem  nawadniania organizmu. Na przeciw temu wychodzą przydatne różnego rodzaju napoje izotoniczne, w skład których wchodzą cukier (glukoza), sól oraz wyciskany sok z cytryny/ limonki. Warto takim sposobem uzupełniać płyny podczas treningu.

KREATYNA 

Nie może zabraknąć w tym artykule KREATYNY – czyli matki wszystkich suplementów. Specyfik, który odgrywa znaczącą rolę w każdej dyscyplinie sportowej. Poprawia siłę oraz wytrzymałość, a także wpływa na procesy regeneracyjne. Mamy wiele rodzajów kreatyny jednak, dla piłkarzy z pewnością odegra tutaj kluczową rolę najpopularniejszy monohydrat lub jabłczan. Warto stosować ją regularnie w granicach 3-5g przed i po treningu lub w początkowych fazach tylko po treningu.

MOCNE STAWY

Wszelako rozumiana pełna prewencja i profilaktyka przed kontuzjami powinna stanowić najważniejszą rzecz. Nasze ciało staje się maszyną do wykonywania ciężkiej pracy na boisku i siłowni. Koniecznością jest to aby nasze „tłoki i silnik” w postaci stawów oraz więzadeł był odpowiednio nasmarowany i naoliwiony. Dlatego obowiązkowo musimy zadbać o takie specyfiki jak: chrząstka rekina, kwas hialuronowy, glukozamina,  chondronityna oraz kolagen.

WITAMINY

Hipowitaminoza – czyli grupa objawów niedoboru lub braku jakichkolwiek witamin w organizmie w dzisiejszych czasach jest tak duża, że koniecznością jest stałe uzupełnianie tych niedoborów. Fundamentem z pewnością będą tutaj witaminy C oraz D i K. Jednak witaminy z grupy B oraz A również przyczynią się w znaczącym stopniu do jeszcze lepszego funkcjonowania naszego organizmu.

ENERGIA

Piłka nożna staje się grą coraz bardziej szybszą przez co i coraz bardziej energochłonną. Umiejętne gospodarowanie swoim „powerem” podczas meczu to klucz do lepszej jakości w grze. Na przeciw tym wymaganiom wychodzą nam suplementy takie jak :
– BCAA/ EAA -które zadbają o regeneracje i energię podczas intensywnego wysiłku
– Beta Alanina
 – ograniczy i zapobiegnie wydzielaniu kwasu mlekowego 
– Glutamina
 – wpłynie pozytywnie na układ odpornościowy
Specyfiki typu l-karnityna i kofeina również będą przydatne i warto je stosować.

O autorze

Roland Kowalczyk

Football & High Performance Trainer. Trener piłki nożnej UEFA A, Trener Personalny oraz Magister Wychowania Fizycznego. Reprezentant Polski U15/U16. Swój warsztat trenerski doskonalił w takich klubach jak: SKS Gwarek Zabrze, Juventus Academy Piekary Śląskie, a także pod okiem selekcjonera reprezentacji polski Adama Nawałki. Certyfikowany Trener FTC High Performance Trainer w 2016r.