Od pewnego czasu we współczesnym świecie sportu coraz częściej poruszany jest temat regeneracji. O stosowanych metodach otwarcie mówią już trenerzy, a także czołowi sportowcy, którzy niejednokrotnie publikują zdjęcia pokazujące jak korzystają z odnowy biologicznej. Dziś nie dziwi już nikogo fakt, że w profesjonalnym sporcie regeneracja traktowana jest jako odrębna (równie ważna) jednostka treningowa, która ma doprowadzić zawodnika do życiowej formy.

Czołowi sportowcy i ich metody regeneracji

A jak wygląda temat regeneracji organizmu u czołowych polskich i światowych sportowców?

Zaczniemy nietypowo. Wcale nie będzie mowy o wybitnym piłkarzu. Będzie mowa
o wybitnym sportowcu. Tytanie pracy. Niedoścignionym wzorze. Dwukrotnej medalistce olimpijskiej i Mistrzostw Świata biegaczce narciarskiej, Justynie Kowalczyk. Pani Justyna niedawno w swoim felietonie przyznała, że każdą wolną minutę przeznacza na odpoczynek. Głównie na leżenie. Po trzech katorżniczych treningach dziennie, które łącznie zajmują około 6-7 godzin, najważniejszym dla niej zadaniem jest przygotowanie organizmu do kolejnego dnia wysiłku. W tym celu stosuje masaże, dużą ilość snu oraz kąpiele w lodowatej wodzie. Całości procesu regeneracji dopełnia zbilansowana dieta.

Skoro o diecie mowa nasz czołowy piłkarz Robert Lewandowski niejednokrotnie otwarcie przyznawał jak ważne w jego codziennym życiu jest odpowiednie odżywianie. Prawidłowo skomponowane posiłki są w stanie dostarczyć niezbędnych do funkcjonowania organizmu produktów. Dzięki temu nasze ciało będzie mogło wspiąć się na wyżyny swoich możliwości. Jednak dieta to niejedna metoda regeneracji stosowana przez Lewandowskiego. Należy do nich zaliczyć jeszcze m.in. korzystanie z basenu, krioterapii, a nawet z zalet jogi.

Joanna serwaczak

Ponadto pamiętać należy o tym, że prawidłowa regeneracja odnosi się nie tylko do ciała, ale również ducha. W niedawno udzielonym wywiadzie, trener przygotowania motorycznego kadry Polski piłkarzy Remigiusz Rzepka przyznał, że sztab szkoleniowy dostosowuje metody regeneracji indywidualnie do każdego zawodnika. Jedni bowiem najlepiej odpoczywają w trakcie spaceru, inni wolą pojeździć na rowerze, a jeszcze inni zaszyć się w pokoju hotelowym z książką bądź z grą na playstation. Oprócz odpoczynku fizycznego chodzi tutaj również o to, aby zawodnik „odciął” się psychicznie od stresu spowodowanego treningami czy zbliżającym się meczem.

Jak widać wśród czołowych sportowców temat regeneracji organizmu odgrywa dziś zasadniczą rolę. W każdej dyscyplinie w profesjonalnym sporcie ciało zawodnika narażone jest na niewyobrażalne obciążenia. Ważne jest zatem, aby zrównoważyć czas treningu oraz odpoczynku i dać organizmowi czas na jak najlepsze zregenerowanie się.

Twoja regeneracja.

A Ty? Co (oprócz spartańskiego treningu) robisz dla siebie dziś, aby być lepszym jutro? Co robisz, aby dać odpocząć swojemu organizmowi? Aby dać mu możliwość działania na najwyższych obrotach. Dieta? Rozciąganie? Basen? Masaże? Krioterapia? Joga? Czy stosujesz już którąś z tych metod regeneracji? Spróbuj, a zobaczysz jak w krótkim czasie Twój organizm Ci się za to odwdzięczy. Odwdzięczy się mniejszym zmęczeniem po treningu, szybszą adaptacją do wysiłku oraz lepszymi wynikami. Tak więc wzoruj się na największych Mistrzach i zadbaj o swoją regenerację!

Umów się na masaż sportowy z Joanną Serwaczk –> www.ftc.com.pl/masazsportowy

O autorze

Joanna Serwaczak

Magister fizjoterapii, masażystka. Absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Uczestniczka prestiżowych kursów i szkoleń z zakresu fizjoterapii, „Fascial distortion model (FDM)” organizowany przez International Academy of Manual Medicine, a także kinesiotapingu. Prywatnie pasjonatka piłki nożnej i biegania. Współtwórczyni portalu „KajBiegniesz?”. Na swoim koncie ma ukończonych 50 oficjalnych biegów ulicznych, maraton oraz dziewięć półmaratonów.Specjalizuje się w profilaktyce kontuzji oraz regeneracji piłkarzy. Współpracuje indywidualnie m.in. z zawodnikami klubów Ekstraklasowych jak Górnik Zabrze, Ruch Chorzów czy Piast Gliwice.