Artykuł zaczyna się jak dobrze znany nam żart pt. „przychodzi baba do lekarza…”. Mnie jednak do śmiechu nie jest. Piłkarzom również nie powinno być. W większości przypadków stan ich mięśni woła o pomstę do nieba. Owszem, siła mięśniowa jest na bardzo dobrym poziomie, muskulatura często wręcz imponująca, jednak już po pierwszym dotknięciu mięśnia wiem jedno – zbyt duże jego napięcie. Piłkarze często określają to zdaniem, że „mięśnie są nabite”. Diagnoza jest bardzo prosta – za dużo treningu, zbyt mało regeneracji, czyli rozciągania, rolowania i masażu sportowego.

Skąd bierze się nadmierne napięcie mięśni i do czego prowadzi?

Profesjonalny masaż sportowy

Zbyt duże napięcie mięśni powstaje w wyniku nadmiernego często powtarzającego się wysiłku fizycznego. Mięśnie codziennie poddawane dużym obciążeniom nie mają czasu na regenerację, w wyniku czego w tkance mięśniowej dochodzi do gromadzenia szkodliwych substancji. Ponadto zbyt napięty mięsień dużo bardziej narażony jest na urazy. Już niewielkie uderzenie w taki mięsień spowoduje jego stłuczenie i obrzęk. W swojej pracy wielokrotnie spotykałam się z taką sytuacją przez piłkarzy potocznie nazywaną „hopką”. Ponadto nadmiernie napięte mięśnie będą powodowały zmniejszenie siły, szybkości oraz efektywności zawodnika.

Co daje masaż sportowy?

Klasyczny masaż sportowy jest efektywnym środkiem w walce ze zmęczeniem, likwiduje ból powstały w trakcie wysiłku, przyspiesza procesy powrotu organizmu do formy, pomagając mu wrócić po wysiłku do stanu wyjściowego nawet 3-4 krotnie szybciej. Ma istotny wpływ na zachowanie gibkości, siły, szybkości oraz zwiększenie zdolności do pracy. Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że masaż rozluźnia mięśnie dzięki czemu zapobiega powstawaniu kontuzji. Stosowany jest więc jako środek profilaktyczny. Oprócz tego służy przywracaniu zdrowia zawodnikowi po kontuzjach.

Profesjonalny masaż sportowy

Profesjonalny masaż sportowy może być wykonywany zarówno przed jak i po treningu, meczu czy zawodach.

W zależności od potrzeb zawodnika masaż może spowodować obniżenie napięcia mięśni (masaż rozluźniająco-uspokajający) lub jego zwiększenie (masaż pobudzająco-stymulujący pracę mięśni).

Masaż sportowy polecany jest na każdym etapie treningu, jednak powinien być wykonywany regularnie, najlepiej raz w tygodniu. Dzięki temu zawodnik uniknie przetrenowania, kontuzji oraz zwiększy możliwości swojego organizmu.

Umów się z Joanną na profesjonalny masaż sportowy -> www.ftc.com.pl/masazsportowy

O autorze

Joanna Serwaczak

Magister fizjoterapii, masażystka. Absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Uczestniczka prestiżowych kursów i szkoleń z zakresu fizjoterapii, „Fascial distortion model (FDM)” organizowany przez International Academy of Manual Medicine, a także kinesiotapingu. Prywatnie pasjonatka piłki nożnej i biegania. Współtwórczyni portalu „KajBiegniesz?”. Na swoim koncie ma ukończonych 50 oficjalnych biegów ulicznych, maraton oraz dziewięć półmaratonów.Specjalizuje się w profilaktyce kontuzji oraz regeneracji piłkarzy. Współpracuje indywidualnie m.in. z zawodnikami klubów Ekstraklasowych jak Górnik Zabrze, Ruch Chorzów czy Piast Gliwice.