Rolowanie mięśni to stosunkowo nowa metoda polegająca na automasażu mięśni za pomocą piankowego wałka. Wśród dostępnych technik rozluźniania mięśniowo-powięziowego rolowanie zdobywa coraz większe uznanie. Stosowane jest zarówno w rehabilitacji, jak i sporcie w celu utrzymania prawidłowej rozciągliwości tkanek miękkich, podtrzymania optymalnej funkcji mięśni oraz zmniejszenia bólu.

Dlaczego rolowanie mięśni zyskało uznanie w świecie sportu?

Codzienne życie sportowca naznaczone jest spartańskim wysiłkiem doprowadzającym często do skrajnego zmęczenia. Kilka jednostek treningowych dziennie o dużej intensywności oraz niewiele czasu na regenerację powodują powysiłkowe uszkodzenie mięśni, powięzi oraz tkanki łącznej. W strukturach tych często tworzą się sklejenia oraz zrosty doprowadzające do  sztywność mięśni oraz ich bólu. Dzięki rolowaniu w szybki i łatwy sposób możemy doprowadzić do rozluźnienia uszkodzonych w trakcie wysiłku struktur oraz zmniejszenia ich bolesności. Dodatkowym plusem rolowania jest to, iż zawodnik wykonuje je samodzielnie za pomocą niewielkiego piankowego wałka.

Na czym polega rolowanie mięśni?

Podobnie jak masaż sportowy, rolowanie przyspiesza regenerację poprzez poprawę przepływu krwi, usuwanie zbędnych produktów przemiany materii, czy rozbijanie zrostów tkanki miękkiej i tkanki bliznowatej. Dzieje się to głównie pod wpływem nacisku. Wykorzystanie ciężaru ciała powoduje spłaszczenie włókien mięśniowych na powierzchni wałka, a wykonywane przez zawodnika ruchy stymulują organizm do rozbijania zrostów i zgrubień oraz rozprowadzania odpadów z mięśni i naczyń włosowatych. Dodatkowo stosowany na powierzchnię skóry nacisk poprawia jej ukrwienie oraz elastyczność.

Zaleca się, aby rolowanie stosować po zakończeniu treningu w celu szybszej regeneracji uszkodzonych mięśni. Jednak w kilku niezależnych badaniach wykazano także korzystne działanie rolowania mięśni przed treningiem – doprowadza ono do zwiększenia zakresu ruchu w stawach oraz niewielkiego zwiększenia siły mięśni (o około 4%).

Nie bez znaczenia jest również fakt, że częste rolowanie może powodować zmniejszanie percepcji bólu. Wytwarzany przez piankowy wałek nacisk na tkanki nadwrażliwe stale pobudza układ neurologiczny do produkcji mediatorów bólu w wyniku czego wzrasta próg bólu odczuwany przez zawodnika.

Wałek rolowanie

Wałek rolowanie

Technika stosowania piankowego wałka:

  1. Użyj swojej masy ciała w celu wywarcia nacisku na bolące miejsce.
  2. Powoli przesuwaj się na powierzchni wałka.
  3. Znajdź miejsce o większej bolesności i spędź więcej czasu na wałkowaniu go (nawet 20-30 sekund).

*W trakcie rolowania należy unikać wystających punktów kostnych. Ponadto rolowanie nigdy nie powinno powodować siniaków! Stosowane powinno być codziennie.

Korzyści wynikające z rolowania:

  • Mniejsza bolesność i sztwyność mięśni oraz powięzi,
  • Szybsza regeneracja uszkodzonych w trakcie wysiłku struktur,
  • Zwiększenie zakresu ruchu w stawach,
  • Rozbijanie zrostów i blizn w tkankach miękkich,
  • Szybsze rozprowadzanie odpadów z mięśni i naczyń włosowatych,
  • Poprawa przepływu krwi.

Przykładowe ćwiczenia rolowania z książki FTC: Profesjonalne przygotowanie motoryczne i mentalny piłkarzy.
Premiera książki FTC: 09.06.2016r.
Książka do nabycia tylko na oficjalnej stronie FTC: http://www.ftc.com.pl/profesjonalne-premiera,1,27

Fragment książki FTC - Przygotowanie motoryczne i mentalny piłkarzy Blog

Fragment książki FTC – Przygotowanie motoryczne i mentalny piłkarzy Blog

O autorze

Joanna Serwaczak

Magister fizjoterapii, masażystka. Absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Uczestniczka prestiżowych kursów i szkoleń z zakresu fizjoterapii, „Fascial distortion model (FDM)” organizowany przez International Academy of Manual Medicine, a także kinesiotapingu. Prywatnie pasjonatka piłki nożnej i biegania. Współtwórczyni portalu „KajBiegniesz?”. Na swoim koncie ma ukończonych 50 oficjalnych biegów ulicznych, maraton oraz dziewięć półmaratonów.Specjalizuje się w profilaktyce kontuzji oraz regeneracji piłkarzy. Współpracuje indywidualnie m.in. z zawodnikami klubów Ekstraklasowych jak Górnik Zabrze, Ruch Chorzów czy Piast Gliwice.