Sport to zdrowie? Absolutnie nie. Rekreacja? Już prędzej.

Sport związany z rywalizacją na najwyższym poziomie oraz sport wyczynowy to z pewnością rodzaj aktywności i trening, w których ryzyko odniesienia kontuzji ma szeroki zakres możliwości. Specyfika poruszania się po boisku, konfrontacja fizyczna z innym zawodnikiem, rodzaj powierzchni boisk i brak przygotowania motorycznego ma ogromny wpływ na przyszłość i zdrowie młodych piłkarzy. Dlatego każdy zawodnik musi być świadomy tego w jaki sposób postępować na codzień oraz w momencie doznania kontuzji.

Największy problem jaki dostrzegamy pojawia się w momencie urazu. Trenerzy, zawodnicy i rodzice wpadają w panikę poszukując teraz złotego środka na uzdrowienie. Biegają od lekarza do lekarza w celu przepisania specjalnego eliksiru do wyleczenia kontuzji, a i tak najczęściej trafiają na ostry dyżur z gipsem na kostce. Musimy sobie wszyscy zdawać sprawę z tego, że w myśl nowoczesnych sposobów leczenia, sportowców wyczynowych, gips to jedna z najgorszych form. W momencie unieruchomienia stawu i kończyny w organizmie dochodzi do wielu niepożądanych procesów. Są jednak przypadki, że gips momentami jest konieczny jednak w większości urazów i kontuzji nie.


Jak powinno więc wyglądać odpowiednie postępowanie młodego zawodnika?

1. Lekarz

W pierwszej kolejności koniecznie musisz rozpocząć współprace z ortopedą sportowym już teraz w momencie, gdy jesteś w pełni zdrowy. Regularne wizyty i podstawowe badania pod okiem specjalisty w pełni nakreślą poziom Twojej mechaniki ciała. W przypadku poważniejszej kontuzji nie musisz tracić czasu na szukanie dobrego lekarza, gdyż masz już go pod ręką. Stały proces zapobiegania i przewidywania to najskuteczniejszy sposób walki kontuzjami.

2. Fizjoterapeuta

Korekta wad postawy, praca nad zakresem ruchomości w stawach, masaż sportowy to wartości jakie niesie ze sobą współpraca z dobrym fizjoterapeutą. Możliwie co tygodniowa wizyta w gabinecie u tego typu specjalisty z pewnością przyczyni się zażegnania kontuzji, która zbliża się wielkimi krokami. Rozpoczynając regularną współprace z fizjoterapeuta zwiększasz swoje szansę na dłuższe i czynne uprawianie sportu.

3. Trener przygotowania motorycznego

Odpowiednio zaprogramowany trening siłowy, dobór środków i metod ma ogromny wpływ na formę i zdrowie zawodnika. Trening motoryki to jeden z najlepszych sposobów na zapobieganie kontuzji pod warunkiem, że jest monitorowany przez fachowca.

Tworząc swój własny sztab medyczny możesz jako zawodnik czuć się bezpiecznie. W przypadku odniesienia cięższej kontuzji jesteś przygotowany od samego początku by walczyć o powrót do gry. Nie tracisz bezcennego czasu na szukanie lekarzy, ponieważ już go masz i jesteś pod stałą opieką. Lekarz zna najlepiej Twój organizm i wie jak z tego Cie wyprowadzić. Sytuacja ma się podobnie z fizjoterapeutą, który będzie Cię rehabilitował oraz trenerem przygotowania motorycznego, który będzie z Tobą pracował na sali treningowej.

O autorze

Roland Kowalczyk

Football & High Performance Trainer. Trener piłki nożnej UEFA A, Trener Personalny oraz Magister Wychowania Fizycznego. Reprezentant Polski U15/U16. Swój warsztat trenerski doskonalił w takich klubach jak: SKS Gwarek Zabrze, Juventus Academy Piekary Śląskie, a także pod okiem selekcjonera reprezentacji polski Adama Nawałki. Certyfikowany Trener FTC High Performance Trainer w 2016r.