Mięśnie kulszowo-goleniowe to grupa mięśni znajdująca się z tyłu uda, popularnie przez piłkarzy nazywana „dwójką”. W jej skład oprócz wspomnianego mięśnia dwugłowego uda wchodzą również mięsień półbłoniasty oraz mięsień półścięgnisty. Są to mięśnie dwustawowe tzn. przebiegają w sąsiedztwie dwóch stawów – biodrowego oraz kolanowego i razem z mięśniami pośladkowymi są głównymi motorami napędu w trakcie biegu. Z tego też względu często narażone są na przeciążenia i urazy. Według naukowców z KitmanLabs w ciągu ostatnich pięciu lat tylko w angielskim Premier Leauge odnotowano 16% wzrost występowania urazów mięśni kulszowo-goleniowych, które  obecnie stanowią aż 62% wszystkich urazów mięśniowych.

pastedGraphic.png

Rodzaje urazów mięśni kulszowo-goleniowych oraz ich przyczyny

Do urazów mięśni tylnej grupy uda najczęściej dochodzi na skutek szybkich przyspieszeń, sprintów lub nagłych zwrotów. Urazy te można podzielić na trzy rodzaje:

  • Naciągnięcie mięśnia – to niewielkie mikrouszkodzenia włókien mięśniowych powodujące ciągnący ból w trakcie wysiłku fizycznego. W celu powrotu do pełni formy konieczna jest rehabilitacja.
  • Naderwanie mięśnia – to przerwanie niewielkiej ilości włókien mięśniowych. Uraz ten powoduje ból w trakcie uprawiania sportu, a także chodzenia. Podobnie jak w przypadku naciągnięcia mięśnia konieczna jest rehabilitacja, aby zapobiec przyszłemu zerwaniu tego mięśnia.
  • Zerwanie mięśnia – to całkowite przerwanie ciągłości mięśnia. W trakcie urazu zawodnicy zgłaszają wystąpienie słyszalnego trzasku, a pojawiający się ból całkowicie uniemożliwia dalszą aktywność fizyczną, a nawet chodzenie. W większości takich przypadków konieczne jest leczenie operacyjne.

_dsc4264

Wśród najczęstszych przyczyn urazów tylnej grupy uda wymienia się:
  • niedostateczne rozciągnięcie tych mięśni,
  • zbyt duże ich zmęczenie oraz przeciążenie,
  • nieprawidłową rozgrzewkę przed treningiem oraz meczem,
  • nieprawidłową rotację bioder,
  • zmniejszoną jakość snu.

Jak widać głównym czynnikiem ryzyka powodującym urazy mięśni kulszowo-goleniowych jest ich zmęczenie oraz nieprawidłowa regeneracja.  „Pospinane dwójki”, z którymi często spotykam się u piłkarzy mogą w przyszłości przyczyniać się do poważniejszych urazów.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Aby zapobiec urazom mięśni kulszowo-goleniowych należy zadbać o ich prawidłową regenerację. Masaże, rolowanie, sauna, odpowiednie nawodnienie oraz przynajmniej 8 godzin snu dziennie będą pozytywnie wpływać na zmniejszenie zmęczenia tych mięśni. Dodatkowo należy zadbać o ich rozciąganie.

Wykonaj prosty test i sprawdź w jakiej formie są Twoje mięśnie kulszowo-goleniowe. Stań prosto, nogi złącz razem i wykonaj powolny skłon do przodu. Jesteś w stanie położyć dłonie na podłodze? A może wcześniej pojawił się ciągnący ból z tyłu uda?  Jeśli pojawił się ból to znak, że Twoje mięśnie kulszowo-goleniowe są niedostatecznie rozciągnięte. Zadbaj o ich formę wykonując np. skłony w przód w siadzie prostym.

Umów się na masaż sportowy z Joanną Serwaczk –> www.ftc.com.pl/masazsportowy

 

O autorze

Joanna Serwaczak

Magister fizjoterapii, masażystka. Absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Uczestniczka prestiżowych kursów i szkoleń z zakresu fizjoterapii, „Fascial distortion model (FDM)” organizowany przez International Academy of Manual Medicine, a także kinesiotapingu. Prywatnie pasjonatka piłki nożnej i biegania. Współtwórczyni portalu „KajBiegniesz?”. Na swoim koncie ma ukończonych 50 oficjalnych biegów ulicznych, maraton oraz dziewięć półmaratonów.Specjalizuje się w profilaktyce kontuzji oraz regeneracji piłkarzy. Współpracuje indywidualnie m.in. z zawodnikami klubów Ekstraklasowych jak Górnik Zabrze, Ruch Chorzów czy Piast Gliwice.