Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, jakie konkretnie chciałbyś mieć cechy charakteru? Albo inaczej: których cech nie chciałbyś mieć? Domyślam się, że nie. Większość ludzi jest jaka jest i nic z tym nie robi. Głównie dlatego, bo nikt im nie powiedział, że jest taka możliwość – stworzenia siebie wedle upodobań. Nie uczono nas w szkole panować nad myślami, emocjami czy zachowaniami.

Zastanów się dobrze, co chciałbyś osiągnąć, a następnie dopasuj do tego osobowość, która Ci odpowiada. Najbardziej pożądane cnoty to potężna – ale dobrze pojęta – pewność siebie, żelazna etyka pracy, waleczne serce i umiejętność kontrolowania emocji. Zamknij oczy i wyobraź sobie „nowego” siebie. Stwórz się oczami wyobraźni. Jak chciałbyś się czuć na meczach, treningu i na co dzień? Których cech charakteru chcesz się pozbyć, a które udoskonalić? Stwórz siebie z najdrobniejszymi szczegółami. Gdy już będziesz dobrze wiedział, kim chcesz się stać, możemy przejść do meritum – świadomego tworzenia nowych nawyków.

Wielu osobom wciąż wydaje się to abstrakcją, ale naprawdę można osiągnąć pełną samokontrolę nad emocjami. Nie jesteś skazany na niską pewność siebie lub całkowity jej brak, na przeżywanie negatywnych emocji, gdy popełnisz błąd podczas meczu, gdy trener zmiesza Cię z błotem przed kolegami, dziewczyna Cię rzuci albo pogoda jest brzydka za oknem…

Jak zapanować nad emocjami?

Pierwsza i najważniejsza rzecz to uchwycić moment, w którym zaczynasz się czuć nie tak, jakbyś sobie tego życzył. Musisz sobie wypracować system alarmowy w głowie, który natychmiast będzie Cię informował, że zmienia się Twój stan emocjonalny. Ludzie nieświadomi nie monitorują, nie kontrolują swoich bieżących emocji. Po prostu czują się „jakoś”. Zupełny totolotek. Jeden wielki „X” – kompletna niewiadoma. To cecha wspólna amatorów i pseudoprofesjonalistów. Prawdziwy zawodowiec nie może pozwolić sobie na huśtawkę emocjonalną. Niedopuszczalne jest dla profesjonalnego zawodnika, żeby np. stracić koncentrację w trakcie meczu, bo przez chwilę nieuwagi można stracić bramkę. Najlepsi zawodnicy muszą cały czas odznaczać się nie przypadkową, a ściśle określoną, na wysokim poziomie, koncentracją, pewnością, motywacją oraz walecznością na murawie. Amator może sobie pozwolić na wszystko, ale zawodnik, który chce stać się najlepszy na świecie, musi mieć ściśle określone cechy charakteru.

Gdy tylko stwierdzasz, że tracisz koncentrację, czujesz niepewność, złość lub jakikolwiek inne autodestrukcyjny stan emocjonalny – musisz być świadom, że nie czujesz się tak, jak chciałbyś lub powinieneś się czuć. To pierwszy i najważniejszy krok, bo jeżeli nie będziesz wychwytywał tego, że tracisz kontrolę nad sobą, nigdy nie zapanujesz nad własnymi emocjami.

Z początku wygląda to tak, że dopiero kilka godzin po meczu/treningu dociera do zawodnika Jak ja się zachowałem… Jak mogłem to powiedzieć? Dlaczego cofnąłem nogę? itd. Rzecz w tym, by błyskawicznie umieć stwierdzać takie momenty i chcieć natychmiast wrócić do idealnego stanu emocjonalnego, pewności siebie i optymalnej koncentracji. Z „łapaniem się” na tym jest tak samo jak z trenowaniem mięśni. Jeżeli nie będziesz trenował, nie zasmakujesz efektów. Niezbędna jest silna wola zapanowania nad emocjami, bez niej nie będziesz w stanie tego osiągnąć.watch full San Andreas 2015 movie online

_DSC7856

Zadawaj często i dużo pytań

Gdy już uda Ci się „złapać” na tym, że czujesz się nie tak jak chcesz, najwyższy czas, żeby zrobić kolejny krok naprzód. Zadaj sobie pytanie: Jak chcę się czuć? W końcu musisz zastanowić się, jak zareagować, gdy ktoś Cię sfauluje, popełnisz serię prostych błędów, trener posadzi Cię na ławce, zmiesza Cię publicznie z błotem, koledzy Cię przedrzeźniają lub cokolwiek innego. Amatorzy czy ludzie nieświadomi nie zastanawiają się jak zareagować, tylko reagują jak zwierzęta AKCJA – REAKCJA! Zero refleksji, zero analizy, tylko automatyczna REAKCJA!

Zamień ten zwierzęcy model zachowań na świadomy AKCJA – ? – REAKCJA. Zastanów się, jak chcesz się czuć i co chcesz myśleć o danej sytuacji, a nie reaguj jak zwierzę. Używaj głowy, bo po to ją masz.

Co chcę myśleć o sposobie, w jaki trener mnie potraktował? Pewnie miał trudne doświadczenia w dzieciństwie. To nie jego wina, że jest właśnie taki – tak go życie nauczyło. 

Jak chcę się czuć w związku z tym, że od tego jednego, najbliższego meczu zależy, czy dostanę się do nowego klubu? Dobrze! Chcę czuć potężną pewność siebie. Trenerzy lubią walecznych i pewnych siebie wojowników. 

Z początku będzie to trudne, jednak z czasem stworzysz w sobie nowe automatyczne reakcje i zamiast reagować cofnięciem nogi, będziesz wchodził zawsze z maksymalną pewnością. Zamiast czuć się głupio, bo trener zmieszał Cię z błotem, będziesz czuł pewność, bo w końcu znasz swoją wartość.

Jak poczuć się pewnym siebie na zawołanie?

Sylwetka

 Udowodniono naukowo, że mowa naszego ciała czy sylwetka również bezpośrednio oddziałuje na nasze emocje w ciele. Wystarczy, żebyś wyprostował się, wypchnął klatkę piersiową do przodu, zadarł delikatnie brodę i poziom testosteronu od razu wzrośnie w Twoim ciele. Bardzo proste, ale z drugiej strony trzeba stworzyć nawyk nowej postawy ciała. Dlatego niezbędne jest natychmiastowe „łapanie się” na przykład na tym, że jesteś zgarbiony. Chcesz być bardziej pewny siebie? To wyprostuj się!

Okrzyk, oddech

Kontrolowanie oddechu to kolejne narzędzie służące zwiększeniu poczucia pewności. Osoby pewne siebie oddychają pełną piersią, dlatego unikaj płytkich oddechów. Uwolnij swoją energię, oddychając zawsze pełną piersią. Gdy potrzebujesz błyskawicznego pobudzenia, krzyknij sobie coś, co działa najlepiej na Ciebie. Come on! Jedziesz! Walcz! lub cokolwiek innego może dać sporą dawkę pozytywnych emocji.

Muzyka

Świetny sposób na zmianę nastroju. Wczuwając czy angażując się emocjonalnie w dany utwór, możesz w kilka sekund zmienić swój nastrój. Dlatego starannie dobieraj muzykę, której słuchasz przed treningiem, zawodami czy nawet na co dzień! Piosenki, które mają negatywny wydźwięk, są zakazane, bo programują naszą podświadomość. Słuchaj tylko takich utworów, które są pozytywnie motywujące.

Najbliższe otoczenie

Starannie dobieraj sobie ludzi, którymi otaczasz się na co dzień. Uciekaj jak najdalej od osób, które nie wierzą w Ciebie lub wpływają na Ciebie negatywnie. Jeżeli masz pecha i Twoi rodzice podcinają Ci skrzydła, nie wierząc w Ciebie, to przynajmniej unikaj ich, ile możesz. Zasada jest prosta, otaczaj się ludźmi, którzy Cię motywują, inspirują i wierzą w Twój sukces. Tylko w takim otoczeniu możemy wznieść się naprawdę wysoko, daleko ponad przeciętność.

Wizualizacja

Wystarczy, że na chwilę zamkniesz oczy i odtworzysz swój najlepszy mecz oczami wyobraźni. Gdy dostatecznie mocno wczujesz się w daną wizję, gwarantuję, że poczujesz się dokładnie tak, jak podczas tego meczu. Można w ten sposób poczuć dowolną emocję: zarówno smutek, strach albo brak pewności, jak i szczęście, zakochanie czy wielką pewność. Minusem tej metody jest fakt, że wejście w taki stan długo trwa. Trzeba mieć chwilę spokoju, zamknąć oczy i coś tam sobie „wkręcać” do głowy. Ale działa!

Świadoma decyzja

Najlepsze jest to, że wcale nie trzeba zamykać oczu, żeby poczuć wybraną świadomie emocję. Można to robić na zawołanie także przy otwartych oczach. Jako ludzie mamy nieprawdopodobną pamięć do emocji i możemy w każdej chwili przywołać dowolną z nich. Nikt nas tego nie uczył, więc wydaje się to wielu osobom niemożliwe, a w rzeczywistości jest banalnie proste. Zadaj sobie pytanie, jak chcesz się poczuć, a następnie postaraj się wejść w ten stan. Rób to tak długo i często, aż stworzysz świadomy nawyk. Wtedy już nie będziesz musiał się kontrolować, bo właśnie stworzyłeś w sobie cechę, która stała się integralną częścią Twojej osobowości.

Fragment książki FTC: Profesjonalne przygotowanie motoryczne i mentalny piłkarzy.
Premiera książki FTC: 09.06.2016r.
Książka do nabycia tylko na oficjalnej stronie FTC: http://www.ftc.com.pl/profesjonalne-premiera,1,27

Fragment książki FTC - Przygotowanie motoryczne i mentalny piłkarzy Blog

Fragment książki FTC – Przygotowanie motoryczne i mentalny piłkarzy Blog

O autorze

Dawid Piątkowski

Twórca Football Training Center. Ekspert przygotowania motorycznego oraz trener mentalny sportowców. Autor książek Obsesja doskonałości oraz Niemożliwe. Jako trener współpracuje z Olimpijczykami, reprezentantami Polski, zawodnikami Ekstraklasy w piłce nożnej, Plus Ligi w piłce siatkowej, piłce ręcznej, hokeja na lodzie oraz tenisistami klasy światowej biorących udział w turniejach wielkiego szlema jak Roland Garros czy Wimbledon oraz rozgrywkach ATP World Tour. Wychowanek śp. dr. Jerzego Wielkoszyńskiego. Pod okiem Doktora, rozwijał się u boku trenerów kadry narodowej w piłce nożnej oraz wybitnych Polskich piłkarzy jak Andrzej Niedzielan czy Kuba Błaszczykowski.