W ostatnim czasie na różnego rodzaju konferencjach piłkarskich, artykułach oraz materiałach szkoleniowych mówi i piszę się, iż aby trening był optymalny, dla zawodnika musi zawierać 4 składowe elementy. Ćwiczenia jakie stosują trenerzy w treningu muszą mieć wymiar techniczny, taktyczny, motoryczny oraz psychologiczny. Pierwsze trzy wymiary teoretycznie są realizowane przez większość trenerów w sposób prawidłowy, aczkolwiek przyjrzymy się temu wszystkiemu z bliska. Zaczynając od ostatniego wymiaru wg. mnie najważniejszego czyli psychologiczny chciałbym skontrastować podejście jakie panuje w Polsce odnośnie tego elementu, a jakie mogło by być. Tekst ten odnosi się przede wszystkim do Was, czyli do młodego pokolenia przyszłych piłkarzy oraz trenerów.

„Zawodnik podczas treningu musi odczuwać presję przeciwnika oraz czasu, musi mieć warunki meczowe.”

Tak pokrótce rozumie się wymiar psychologiczny treningu. Jako doświadczanie przez zawodników pewnego rodzaju sytuacji meczowych, egzekwując tym samym podejmowanie decyzji zawodników. Można się z takim podejściem poniekąd zgodzić. Jednak pisząc o wymiarze psychologicznym mam zamiar zagłębić się w to dużo bardziej.

Szeroko postrzegane pojęcia treningu techniczno- taktycznego przysłoniły poniekąd element przygotowania mentalnego. Oczywiście świadomość polskiej myśli szkoleniowej odnośnie współpracy z trenerami mentalnym wzrasta, lecz do zachodu dzieli nas przepaść. Głęboko wierzymy w to iż praca nad „głową” powoduje , że ludzkie ciało jest w stanie pokonywać niemożliwe. Wielokrotnie byliśmy świadkami podczas treningu pokonywania przez naszych świadomych zawodników granic swoich możliwości, Jak więc do tego dochodzi?

Wymiar psychologiczny treningu przez nas rozumiany jest nie co inaczej. Staramy się uświadomić zawodnikowi, dlaczego jest w tym miejscu w jakim jest, a dlaczego nie gdzieś indziej- wyżej? Udowodnić i nauczyć jak dawać z siebie 100%, a nawet dużo więcej. Wyjaśnić to, że mentalne podejście i stosowanie świadomości treningowej jest FUNDAMENTEM w każdej dyscyplinie. I jest dużo ważniejsze, niżeli wymiar techniczny, taktyczny i motoryczny. Na bazie odpowiedniego przygotowania mentalnego zawodnik jest w stanie rozwijać swoje umiejętności dużo szybciej w poszczególnych elementach. Brak tego podejście powoduje brak świadomości treningowej i u większości zawodników można to przedstawić jako pewnego rodzaju logarytm:

Brak wizji i celu treningowego -> Brak motywacji i koncentracji przed treningiem -> Przypadkowy trening na 50% -> Brak edukacji po treningowej

Cykl ten powtarzany wielokrotnie w ciągu dnia, tygodnia i lat sumarycznie powoduje to, że młodzi zawodnicy nie rozwijają się i nie zostają profesjonalnymi piłkarzami, często słysząc „zmarnowany talent”. Jak więc zaszczepić to w zawodnikach, by dawali z siebie zawsze „maxa” i stawali się profesjonalistami, aby świadomie pokonywali próg bólu i zmęczenia? Można to robić na kilka sposobów. Motywacyjnymi filmami, prezentacjami, rozmowami i opowiadaniami o sportowych gigantach. Jednak to co zawodnicy zapamiętują najbardziej to nie to co mówimy, a w jaki sposób do nich mówimy , w co wierzymy to jakie emocje towarzyszą temu wszystkiemu. Nadając charyzmę, kształt i charakter danemu treningowi nasz mentalny cel jest bardzo głęboko zakorzeniony w naszych głowach i sercach. Jeśli naszym celem jest poprawa szybkości to wyraźnie należy zaznaczyć, że zawodnik wychodząc na boisku ma pragnąć stać się szybszym, silniejszym, wytrzymalszym, lepszym technicznie. Wymiar treningu w takim emocjonalnym i duchowym środowisku ma zupełnie inne znaczenie, dla zawodnika i jego cykl przygotowawczy do treningu wygląda zupełnie inaczej. Jest świadomy i nie ma w nim przypadku.

Jasno określony cel i wizualizacja jego osiągnięcia -> Ogromna motywacja i wiara płynąca prosto z serca -> Niezachwiana koncentracja -> Pokonywanie strefy komfortu podczas treningu -> Analiza treningu i edukacja po treningowa -> Profilaktyka

Wyznaczanie świadomych celów treningowych to praca zarówno trenera i samych zawodników. Są to warunki , w których każdy gracz oraz szkoleniowiec jest w stanie się rozwinąć.

Cele treningowe:
– 10 dokładnych podań
– 5 celnych strzałów
– 3 wygrane pojedynki w powietrzu
– 5 pozytywnych komunikatów do partnerów podczas gry

Przekaz do stworzenia takiej atmosfery i otoczki w okół treningowe musi być jednak magiczny, kreatywny i skrupulatnie egzekwowany. Każdy z nas nosi na swych barkach ciężar odpowiedzialności za rozwój swoich umiejętności i każdy z nas ma te same szansę. Podchodząc świadomie do treningu zakres Twoich możliwości znacznie i wyraźnie wzrasta. Nie zmarnuj tego i wykorzystaj to.

 

O autorze

Roland Kowalczyk

Football & High Performance Trainer. Trener piłki nożnej UEFA A, Trener Personalny oraz Magister Wychowania Fizycznego. Reprezentant Polski U15/U16. Swój warsztat trenerski doskonalił w takich klubach jak: SKS Gwarek Zabrze, Juventus Academy Piekary Śląskie, a także pod okiem selekcjonera reprezentacji polski Adama Nawałki. Certyfikowany Trener FTC High Performance Trainer w 2016r.