W artykule odpowiemy oczywiście na pytanie zadane w nagłówku, by do tego dojść musimy jednak we wstępie poruszyć nieco inną kwestię.

Większość młodych zawodników bardzo chce szczególnie w ważnych spotkaniach wykazać się walecznością i ogromnym poświęceniem podczas całego spotkania. Być może mieliście okazje przekonać się na własnej skórze, jak to jest gdy dajecie z siebie wszystko i nic z tego nie ma względem docenienia pracy przez trenera, czy też wymiernego skutecznego działania na boisku jak odbiór piłki, czy też strzelenie bramki.

Nie ma w tym nic dziwnego, nawet jeżeli jesteś typem wytrzymałościowca specyfika dyscypliny wymaga naprzemiennej pracy tlenowej i beztlenowej czyli w uproszeniu wytężonego wysiłku w krótkim czasie w postaci sprintów i walki o piłkę i chwil na złapanie oddechu kiedy w truchcie przesuwa się by zachować taktycznie odpowiednie ustawienie.

Bardzo istotną kwestią w tym przypadku jest odpowiednie rozłożenie sił i wprowadzenie tak zwanej arytmii w grze. Moment przyśpieszenia i zwolnienia tempa często będzie zależny od sytuacji boiskowej i synchronizowana się z drużyną. Choć nie schematyczny indywidualny zryw może się okazać bardziej zaskakujący i zdecydować o przebiegu spotkania, dzieje się tak bardzo rzadko co nie oznacza,że nie warto próbować, wręcz przeciwnie. Jednak nie polecamy nadużywać tego typu zachowań. Tego typu próby im bardziej sporadyczne będą tym większe prawdopodobieństwo zaskoczenia oraz dobrego rozłożenia sił.

Poznaj siebie

Zależnie od swoich atutów na boisku i specyfiki pozycji siły będą rozkładać się inaczej. Warto jest wiedzieć na ile nas stać, by być skutecznym w najważniejszych momentach na boisku. Wiedz, że ilość sprintów jaką możesz wykonać danego dnia w najlepszym twoim czasie jest ograniczona. Poziom wytrzymałości beztlenowej reguluje ile dokładnie tych przyśpieszeń jesteś w stanie zrobić najlepiej. Chodzi o to, by móc tą broń wykorzystać wtedy kiedy będzie najdogodniejsza do tego okazja. Wielokrotnie młodzi zawodnicy nadużywają tempa maksymalnego rozładowując swoje siły w momentach kiedy zupełnie nie jest to potrzebne np. sprint do piłki, której nie ma się szansy dogonić lub powrót do obrony w sprincie podczas, gdy odpowiednie formacje opóźniają ofensywę i powrót w tempie 70% w zupełności by wystarczył. Jeżeli chcesz sprawdzić ile takich przebieżek w maksymalnym tempie jesteś w stanie zrobić nic prostszego. Wykonujesz sprint na danym dystansie, mierzysz czas robisz przerwę i sprawdzasz po którym odcinku czas okazuje się dłuższy.

Często zdarza się tak, że przez taki nieprzemyślany rozkład sił, przykładowo zawodnik ofensywny w decydującym momencie wygrywa pojedynek szybkościowy 1×1 i brakuje już mu siły by oddać odpowiedniej jakości strzał na bramkę lub obrońca przegrywa po prostu wyścig z napastnikiem lub nie zdąży zblokować strzał. Wykorzystujcie, więc sprinty wtedy gdy są najbardziej potrzebne, dadzą w danym momencie realną korzyść dla zespołu.

Taktyczny aspekt

Najważniejszymi momentami, które w znacznym stopniu decydują o przebiegu spotkania są fazy przejściowe z ataku do obrony i z obrony do ataku. Moment cofnięcia się po stracie piłki, czy też wyprowadzenia kontrataku po przejęciu piłki najczęściej wymaga odpowiednich decyzji względem doboru tempa, rozłożenia siły zależnie od sytuacji boiskowej. Warto uwzględnić tu podstawowe założenia obu faz gry.

Faza przejściowa z obrony do ataku

Zagranie do zawodnika posiadającego najwięcej przestrzeni.

Natychmiastowe rozszerzenie i wydłużenie pola gry z zachowaniem realnej linii podania.

Możliwe zaskoczenie przeciwnika szybkim wyprowadzeniem akcji lub strzałem.

Faza przejściowa z ataku do obrony

Natychmiastowe próba ponownego odbioru piłki.

Natychmiastowe odbudowanie przewagi liczebnej od tyłu.

Możliwe odbudowanie ustawienia w strefie średniej lub zaskoczenie przeciwnika bronieniem w strefie wysokiej

Słowo końcowe

Podsumowując uwzględnij swoją wytrzymałość, jak i aspekt taktyczny podejmując odpowiednie decyzję. Przez odpowiednie rozłożenie sił łatwiej będzie Ci się dobrze zaprezentować w ważnych spotkaniach. Najlepszym momentem, by zabłysnąć są fazy przejściowe, na które gdy zmobilizujesz odpowiednio swoje siły będziesz mógł cieszyć się kluczowym odbiorem piłki, strzałem, czy asystą.

Oddychamy ambicją sięgamy po piłkarskie marzenia !!!