Jako zawodnik w trakcie gry na boisku konfrontujesz się ze specyficznymi sytuacjami związanymi z Twoją pozycją. Zupełnie inaczej wyglądają standardy zachowań lewo skrzydłowego, a środkowego obrońcy. By wznieś proces treningowy na wyższy poziom powinieneś się posłużyć treningami pozycyjnymi. Mają one na celu wskazanie zawodnikowi sytuacji z jakimi będziesz spotykał się w trakcie meczu. Tego rodzaju trening daje okazję do wielu powtórzeń danego zachowania w odpowiednim fragmencie boiska w zależności od pozycji.

W trakcie meczu występują podstawowe 4 momenty gry (atak, faza przejścia z ataku do obrony, obrona, faza przejścia z obrony do ataku).
By łatwiej Ci było zrozumieć ideologie treningu pozycyjnego warto w jasny i klarowny sposób przedstawić sobie zasady zachowań jakich oczekuje się od danej pozycji właśnie w tych 4 momentach gry. Następnie tak dobrać środki treningowe by meczowe sytuacje pojawiały się jak najczęściej. Piłkarz w trakcie takiego treningu na bazie wielu powtórzeń nabędzie nawyk oraz poprawną reakcję co ułatwi mu zrozumienie gry oraz przyczyni się do wygrania meczu.


Atak – to moment w meczu kiedy Ty oraz twoja drużyna posiada piłkę. Dlatego w trakcie treningu musisz zwracać szczególna uwagę na przemyślany sposób prowadzenia ataku na bramkę przeciwnika. W zależności od pozycji należy uwzględnić takie elementy, z którymi spotykasz się najczęściej np: dośrodkowanie z głębi pola, zmiana kierunku gry podaniem górnym, podanie prostopadłe, drybling i gra 1×1, finalizacja akcji.

Fazy przejściowe – bardzo newralgiczny moment, dla zawodników. To sytuacje w meczu, które wymagają od Ciebie podjęcia bardzo szybkich i dobrych decyzji. W trakcie takiego treningu uwzględniamy doskonalenie nawyku reakcji po stracie piłki oraz po odbiorze piłki.




Obrona – chcemy doskonalić nasze zachowania, gdy przeciwnik posiada piłkę. Zupełnie inaczej wygląda gra obronna napastnika, a lewego obrońcy. Inteligentna gra 1×1 w obronie, spychanie przeciwnika na słabszą nogę, asekuracja, krycie strefowe to z pewnością jedne z elementów nad jakimi powinieneś popracować.

O autorze

Roland Kowalczyk

Football & High Performance Trainer. Trener piłki nożnej UEFA A, Trener Personalny oraz Magister Wychowania Fizycznego. Reprezentant Polski U15/U16. Swój warsztat trenerski doskonalił w takich klubach jak: SKS Gwarek Zabrze, Juventus Academy Piekary Śląskie, a także pod okiem selekcjonera reprezentacji polski Adama Nawałki. Certyfikowany Trener FTC High Performance Trainer w 2016r.