Znaczenie odpowiedniego żywienia w dzisiejszych czasach jest na takim poziomie, że stało się to nieodzownym elementem profesjonalnego przygotowania piłkarza do zawodu. Wpływ jedzenia na optymalne wykorzystanie potencjału danego zawodnika jest na tyle duży, że zawodnik wysokiej klasy nie może tego elementu traktować po macoszemu.  Odpowiedni dobór całej gramatury pod danego zawodnika oraz selekcja w wyborze mikro i makroskładników musi być należycie przeanalizowana. Co więc za tem piłkarz powinien jeść?

Dwa niesamowicie ważne posiłki w diecie piłkarza, prócz śniadania to posiłek przed i potreningowy. Różnią się one odpowiednimi zasadami między sobą.

Posiłek przed treningiem – należy spożyć na około 2-2,5h przed danym treningiem lub meczem. Uwzględniamy węglowodany, białka i tłuszcze, lecz ich stosunek musi być odpowiednio dobrany z przewagą węglowodanów (złożonych), jeśli chodzi o tłuszcze dobrym rozwiązaniem przed treningiem byłoby użycie oleju MCT (średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe)

Posiłek po treningu  – przyjmujemy pełnowartościowy posiłek do 1,5h po treningu. Należy skomponować go z węglowodanów (złożone + proste) oraz białek. Posiłek ten ma na celu szybką odbudowę utraconej energii, dlatego musi być szybko przyswajalny i nie uwzględniamy w nich tłuszczy.


Fundamentem w odpowiedniej regeneracji jest zadbanie o odpowiednią podaż kalorii oraz ich jakość. Nie możemy o tym zapominać, że jedzenie ma znaczenie. Jeżeli pragniesz wejść na wyższy „level” futbolu to czas najwyższy zainteresować się mocno tym tematem.

O autorze

Roland Kowalczyk

Football & High Performance Trainer. Trener piłki nożnej UEFA A, Trener Personalny oraz Magister Wychowania Fizycznego. Reprezentant Polski U15/U16. Swój warsztat trenerski doskonalił w takich klubach jak: SKS Gwarek Zabrze, Juventus Academy Piekary Śląskie, a także pod okiem selekcjonera reprezentacji polski Adama Nawałki. Certyfikowany Trener FTC High Performance Trainer w 2016r.