Kontuzje.., zmora każdego piłkarza. Każdy chce ich unikać, ale mało kto wie dlaczego występują i jak im zapobiegać, a nie działać dopiero po fakcie. Nic nie dzieje się przez przypadek. Wszystko ma swoje źródło, które najczęściej leży u fundamentów, dlatego dziś na tacy prawidłowa postawa ciała.

W dzisiejszych czasach prawidłowa pionowa postawa ciała jest coraz rzadziej występującą specyficzną cechą człowieka. Niewątpliwie mają na to wpływ czasy w jakich żyjemy, mianowicie dostęp do nowoczesnych urządzeniem: tabletów, smartfonów, laptopów i wielu innych luksusowych gadżetów, które mają podnosić standard i wygodę naszego życia. W sposób nieświadomy korzystając z tych udogodnień przez długi okres czasu w dodatku w pozycji siedzącej prowokujemy nasze ciało do leniwej postawy, jednocześnie utrwalając powstające wady i dysfunkcje.

Przypadek ten w głównej mierze dotyczy młodych piłkarzy, którzy nie zwracają uwagi na swoją postawę. Niestety nie są świadomi konsekwencji jakie grożą w przyszłości w przypadku zaniedbania tego tematu. Tym bardziej jeśli mamy do czynienia z osobami uprawiającymi wyczynowo sport. Nie wiedzą, że ze względu na wady postawy są bardziej narażeni na urazy i różnego rodzaju kontuzje.

Prawidłowa postawa, jako baza do bezpiecznego uprawiania sportu

Prawidłowa postawa jest absolutnym fundamentem do tego, aby wykonywać jakikolwiek ruch i prowadzić aktywność fizyczną. W momencie kiedy w statycznej pozycji stojącej nie mamy zachowanej prawidłowej postawy to niestety nie będziemy w stanie w sposób prawidłowy chodzić, biegać, skakać, czy też wykonywać ćwiczeń na siłowni.
Za prawidłową postawę odpowiadają trzy grupy mięśniowe: mięśnie pośladkowe, mięśnie znajdujące się między miednicą, a klatką piersiową oraz mięśnie okalające łopatki.

Jak rozpoznać czy nasza postawa jest prawidłowa?

Możemy do tego testu wykorzystać tyczkę, bądź długi, prosty kij. Stawiając tyczkę na wysokości stawu skokowego nasze ciało powinno tworzyć pionową linię pomiędzy: stawem skokowym, stawem kolanowem, stawem biodrowym, przejściem piersiowo- lędźwiowym, środkiem stawu ramiennego i płatkiem ucha. Kiedy wszystko znajduje się w jednej lini wiemy, że napięcia z przodu, jak i z tyłu ciała są porównywalne bez wyraźnej różnicy. W momencie, gdy występuje jakiekolwiek odchylenie od pionu to jest dla nas informacja o wzmożonym napięciu z jednej strony oraz o zmniejszeniu aktywności i rozluźnieniu panującym z drugiej strony.

 

Najczęstsze wady- na początek „sway back”

Powszechną i często występującą wadą jest postawa nazywana „sway back”, charakteryzująca się przesunięciem bioder do przodu, zgięciem w stawach kolanowych, ustawieniem miednicy w tyłopochyleniu oraz powiększeniem kifozy piersiowej. Skutkiem takiej postawy jest niewłaściwa praca i zmniejszona aktywność mięśni brzucha, dezaktywacja mięśni pośladkowych oraz zwiększona lordoza. Grozi to poważnymi kontuzjami i przeciążeniami odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz kolan. Szczególnie narażeni na tę przypadłość są osoby, które przez długi okres czasu przebywają w pozycji siedzącej.

 

„Kaczy tyłek”, czyli przodopochylenie miednicy

Inną dysfunkcją równie powszechną jest tzw. przodopochylenie miednicy, występujące również u osób przebywających w pozycji siedzącej przez dłuższy okres czasu. Charakteryzuje się przykurczonymi zginaczami bioder, rozciągniętymi i wydętymi mięśniami brzucha o zmniejszonej aktywności, osłabionymi mięśniami pośladkowymi i grupy kulszowo- goleniowej. Skutkiem tego jest znacznie powiększona lordoza lędźwiowa i nadmierne napięcie mięśni biodrowo-lędźwiowych, prostych uda, czworobocznych lędźwi oraz prostowników grzbietu. Osoba posiadająca taką dysfunkcję będzie miała problem z prawidłowym wykonywaniem przysiadów, czy też martwych ciągów. Ze względu na powstałą hiperlordozę będzie narażona na przeciążenia, urazy i poważne kontuzje t.j. dyskopatia. Należy skupić się wtedy na wzmacnianiu osłabionych partii mięśniowych i pracy nad mobilnością przykurczonych obszarów.

Drogi Piłkarzu, pamiętaj!

Jeśli wyczynowo grasz w piłkę, zadbaj o zachowanie prawidłowej postawy ciała, gdyż jest to przepustka do bezpieczniejszego uprawiania wybranej przez Ciebie dyscypliny i wszelkiej aktywności z tym związanej.

O autorze

Marcin Grzywa

Football & Technique High Performance Trainer. Reprezentant Polski w piłce nożnej 6-osobowej. Ćwierćfinalista Mistrzostw Europy w MiniFootballu z 2015 roku. Twórca systemu przygotowania piłkarskiego FTC. Certyfikowany FTC High Performance Trainer. Związany z Football Training Center od 2015 roku, gdzie pod okiem Leszka Dyi i Dawida Piątkowskiego trenował wraz z czołowymi zawodnikami Ekstraklasy i Reprezentantami Polski, doskonaląc się z zakresu przygotowania motorycznego i mentalnego w sportach wyczynowych. Aktywny piłkarz i trener. Jako zawodnik odnosi znaczące sukcesy indywidualne, jak i drużynowe w 6-osobowej piłce nożnej oraz futsalu. Wielokrotnie odznaczany prestiżowym tytułem MVP.